Cel mai nou și modern tren care circulă în România, Alstom Coradia Stream, a ajuns astăzi pentru prima dată în gara din Drobeta Turnu Severin. Garnitura, capabilă să atingă viteze de până la 160 de kilometri pe oră, a acumulat însă încă de la prima oprire o întârziere de șapte minute. Cauza nu a fost trenul în sine, ci infrastructura feroviară învechită care limitează drastic viteza pe anumite segmente.

Călătorii care au plecat dimineață din București au ajuns la Severin după aproape șapte ore și jumătate de mers, deși distanța este de circa 350 de kilometri. Cu mai bine de două ore mai mult decât în anii ’90, când trenurile Rapid parcurgeau acest traseu în mai puțin de cinci ore.

La sosirea în gara Severin, nemulțumirea călătorilor era evidentă. Condițiile din tren au fost lăudate, însă durata călătoriei a provocat frustrare.
„Condițiile sunt foarte bune, chiar nu am ce reproșa. Dar șapte ore pe drumul ăsta e enorm”, a spus o femeie care venea de la Craiova.
Un cuplu din București a transmis aceeași nemulțumire: „Condițiile sunt foarte bune. E primul tren de acest fel care a plecat din București. Păcat, calea ferată este dezastru.”

Alți pasageri au povestit că în zona Balota, una dintre cele mai afectate porțiuni feroviare din țară, viteza trenului a scăzut drastic.
“Stă foarte mult pe drumul din Balota. Nu poate să meargă mai mult. Degeaba prinde viteză.”
“7 ore mi se pare foarte mult, enorm.”

Alstom Coradia Stream circulă deja pe rutele către Constanța și Brașov, fiind cea mai modernă garnitură din parcul CFR Călători. Deși trenul poate atinge viteze ridicate, infrastructura feroviară rămâne o piedică majoră în exploatarea reală a capacității sale.

Reprezentanții CFR recunosc problemele majore din teren.
„La moment acesta este cel mai modern tren din România. Se circulă pe un singur fir între Balota si Severin și singura cruce unde se întâlnesc trenurile este doar la Balota și se așteaptă un tren pe celălalt până se va repara infrastructura publică. Viteza este de 160 la ora. Aici este 120. Avem cu ce dar nu avem pe ce.” A declarat Florin Truică, inspector la CFR Călători București.

Zona Balota este de altfel una dintre cele mai dificile porțiuni feroviare din România. Traverse rupte sau putrezite și prezoane care se mișcă liber sunt imagini des întâlnite pe acest sector, care a provocat nenumărate restricții de viteză și incidente.
Pentru remedierea situației, proiectul de modernizare a zonei – care prevede forarea a două tuneluri ce ar permite fluidizarea traficului – a fost scos la licitație de două ori, fără succes. Prima dată licitația a fost anulată pentru că prețul estimat a fost considerat nerealist, iar a doua oară pentru că ofertele depuse au depășit valoarea estimată.
Acum, proiectul a fost scos din nou la licitație, cu o valoare estimată cuprinsă între 5,16 miliarde și 6,15 miliarde de lei.

Până la începerea lucrărilor, însă, chiar și cel mai modern tren din România va continua să fie nevoit să încetinească până la 5–30 km/h în anumite zone, iar călătorii vor continua să petreacă ore în plus pe traseu, în ciuda infrastructurii moderne din interiorul vagoanelor.












